Renovering av turboaggregat

Har din turbo gått sönder? Oroa dig inte! På Meksta är vi experter på turbo renovering. 

Hos oss kan du få hjälp med renovering av din turbo. Vi renoverar turboaggregat för marin, tunga fordon och lätta fordon.

Turbo renovering

Det finns många fördelar med att renovera sitt turboaggregat. Du får alltid nya lager & tätningar. Du sparar en hel del pengar. En renovering kan kosta en bråkdel av nypriset på en turbo. Oavsett om det gäller marinturbo, lätta eller tunga fordon så kan vi hjälpa dig.

 

Om din turboaggregat har kärnskador erbjuder vi en rad reparationsalternativ. Vi kan antingen renovera, bygga om eller byta ut delar. Alla våra turboaggregat är återigen byggda enligt eller över OEM-specifikation och balanseras med hjälp av våra VSR-maskiner vid varvtal över 250 000 varv/min.

Tecken på en trasig turbo : 

  • Det läcker olja.
  • Långsam respons.
  • Låg pulver.
  • Högre bränsleförbrukning.
  • Drar för mycket olja.
  • Kommer upp laddtrycks felkoder. 

Våra turbo tjänster

Vi renoverar alla möjliga typer av turboaggregat och det är en av våra vanliga tjänster. Detta eftersom vi älskar att se våra kunder kunna gasa på rejält i sina personbilar.

Vi vill gärna få en detaljerad bild av din bils situation så vi sedan ska kunna hitta den mest optimala lösningen för just din bil, därmed slösar vi inte din tid eller dina pengar. Med detta vill vi att du kontaktar oss och följer någon av dom närstående alternativen.

Om du behöver hjälp praktiskt så gör du något av dessa alternativ för att senare komma in fysiskt med din bil. Vill du endast beställa behöver du bara följa alternativen.

1. OEM nummer på din turbo: Detta brukar oftast vara skrivet på en liten skylt som sitter på turbon. Om detta inte är fallet så är det också vanligt att artikelnumret är instansat på turbons aluminiumdel. Obs: Vid ovanliga fall står inte artikelnumret på dessa två platser men det är de vanligaste.

2. Registrering nummer: Ring eller maila till oss och uppge fordonets reg.nr (chassi nummer funkar också bra)

3. Modell etc: Ring eller maila till oss och uppge motorns fabrikat – modell – tillverkningsår – storlek – HK

Obs: Vi rekommenderar alternativ 1. Detta eftersom det kan sitta olika turboaggregat på samma typ av fordon och krångla till det ibland. Alternativ 1 ger oss större chans att kunna garantera att du som kund får rätt turbo levererad.

För att vi ska kunna hjälpa dig så snabbt och effektivt som möjligt ber vi dig göra följande:

  1. Ta reda på vilken turbo som sitter på din båt. Detta gör du genom att berätta OEM nummer till oss. Du kan hitta artikelnumret placerat på aggregatet. (Vanligaste platsen att hitta artikelnumret.)
  2. Ring eller maila till oss och uppge turbons OEM eller artikelnummer (alternativt vilken motorturbon sitter på och dess volym och hästkrafter).

Om du behöver hjälp praktiskt så gör du något av dessa alternativ för att senare komma in fysiskt med din båt/motor.

Obs: Eftersom olika turboaggregat kan monteras på samma typ av båt, rekommenderar vi alltid att du specificerar artikel- eller originalnummer. Detta för att säkerställa korrekt leverans av turboenhet till dig som kund.

 

Eftersom detta är specialfall så vill vi gärna att du kontaktar oss och berättar vad ditt problem är, på grund av de många olika problemen som potentiellt uppstått så vill vi att du skriver OEM nummer eller registreringsnummer (om installerad turbo är original) samt ditt problem. 

 

Det finns många sätt att plocka ut hästar ur sin motor på. Turbo är en de mest effektiva! Vi älskar racing och särskilt när vi senare får höra att våra kunder vunnit deras race. För att kunna hjälpa dig och ditt fordon på bästa möjliga sätt så ber vi dig att kontakta oss med OEM nummer & drivlina. 

 

Information

En turbo fungerar som en motorförstärkare. Turbon kan med hjälp av kraften från avgaserna öka mängden luft som motorn tar in. Desto mer luft som blandas med bränslet leder till att motorn kan utföra mer arbete och på så sätt bli starkare. Du kan tänka på motorn som en eld. Desto mer luft som elden får tillgång till, desto starkare och varmare blir elden. Så med en turbo kan motorn få extra kraft samt prestanda utan att behöva göra något extra arbete.

Om du själv vill installera din turbo så finns det vissa saker som du ska tänka lite extra på.

Analysera alltid själv först – Det är viktigt att förstå varför din turbo har skadats innan. Därmed kan du undvika det i framtiden. Därmed ska det alltid först vara en prioritering att förstå vad det var som blev fel tidigare. Ett vanligt fel som sabbar det för många bilar är att motorn inte har tillräckligt stor spänning. Om spänningen är låg kan motorn och turbo råka ut för problem så som styrning av turboladdaren samt dess sensorer, dessa mäter motorns värde.

Notera att turboladdaren inte har någon direkt metallkontakt, oljefilm används för att separera delarna. Detta leder till långsiktig hållbarhet. För att vara säker på att din turbo kommer fungera som den ska länge så måste det finnas tillräckligt med oljetryck och ren olja.

Inspektera – Ganska alltid alla lufttrycksslangar samt rör för att säkerställa att det inte finns några skador eller slitningar. Glöm inte att kolla laddluftkylaren så du kan undvika luftläckage. Byt ut gummislangar mot silikonslangar, detta är bättre eftersom de är mer hållbara och det är mindre chans att de skadas.

Något annat du ska undersöka är ytan där turboladdarens oljeinlopp och oljeutlopp möts. Kolla om du ser skador eller smuts som kan leda till oljeläckage, detta vill du undvika.

Saker du ofta borde byta – Du borde ofta byta ut ditt fordons motorolja, oljefilter, luftfilter och oljefilter. Ett vanligt misstag är att man använder fel motorolja för sitt fordon. Ett stort nej är att blanda motoroljor, undvik detta så länge du inte är säker på att smörj och kylfunktionen påverkas. Det är oftast smartast att kolla med någon som är kunnig inom området.

Bränslefilter: Kontrollera ofta bränslefiltret så att det inte är igentäppt eller delvis igentäppt. Om detta händer kommer bränslemängden till motorn minska, vilket i sin tur kommer påverka bilens prestanda. Detta kan även leda till framtida skador på bilen.

Turboaggregatet: Använd endast nya och godkända packningar när du byter packningarna på turboaggregatet. Gamla och dåliga packningar kan orsaka läckage och blockera olja som ska flöda in till turboladdaren.

Vakuumslangar: Detta är ett vanligt misstag. Kolla alltid så att dina vakuumslangar som är kopplade till wastegate, titta så att de inte är lider av sprickor etc. Om det finns sprickor kan detta leda till läckage, något som kan orsaka problem med fordonets prestanda.

Montera själv – Om du istället för att välja oss för montering och väljer att ta hand om det själv, läs dessa tips:

Töm motorn på olja: Detta är ett måste, du vill inte att det ska finnas olja i motorn då du monterar. Detta eftersom det kan störa dig och göra ditt liv mycket jobbigare. Vi rekommenderar att du tömmer motorn på olja medans den är varm, detta för att olja flyter lättare då den är varm och det blir lättare att tömma motorn.

Använd endast filter med hög kvalitet: Det är en “game changer” att använda filter som håller en hög kvalité. Bra filter garanterar dig att öppningstrycket är rätt. Detta är väldigt viktigt.

Var noggrann vid installation av turboaggregatet: Vet att det kan vara jobbigt att dra åt alla muttrar och bultar noggrant efter att man fått allt på plats i motorn, men dubbelkolla att allt sitter fast och på plats. 

Fyll på olja i turboaggregatet: Innan du ansluter oljetillförseln till turboaggregatet. Fyll på olja i dess oljeintag med ren motorolja. Dra sedan åt anslutningen. 

Starta motorn utan att tända den: Försäkra dig att oljan når turboaggregatet korrekt. kör startmotorn utan att tändningen är påslagen och vänta till oljetryckslampan slocknar.

Värm upp motorn: Värm upp motorn till 1500-2000 rpm och kör i 5-10 sekunder för att säkerställa att allt fungerar som det ska.

Kontrollera oljenivåer: Efter att motorn har stängts av, kontrollera oljenivån och fyll på de ställen som inte är i jämnvikt.

Ta fordonet på en försiktig provkörning: Ta fordonet på en försiktig provkörning. Kontrollera därefter noggrant om fordonet läcker motorolja, bränsle, vatten, luft eller avgaser. Om detta är fallet, hitta platserna som läckaget kommer ifrån och kontrollera muttrar och slangklämmor, återgärda detta därefter.