Motoroptimering som kombinerar din vision & vår expertis

Skräddarsydd mappning Steg 1/2/3 med dyno‑test.
Allt arbete utfört in‑house hos Meksta.

Vad innebär motoroptimering / mappning?

Kort sagt läser vi av bilens ECU, justerar bränsle‑, tändnings‑ och laddtrycks­tabeller och
skriver in en ny, fin­kalibrerad mjukvara. Processen kallas även
motorkalibrering, chiptrim, trimchip, chippa bil eller bil‑tuning.
Din original­fil sparas alltid som backup.

Det som gör Meksta unikt

Hos oss kan du få hjälp med trimmning (uppgradering av motordelar) och mappning på ett och samma ställe. 

Exempelvis : 

  • Omslipning av din kamaxel + mappning         Vi optimerar mjukvaran efter den nya kamaxelprofilen. 
  • Turbo­uppgradering + mappning
    Vi bygger om din turbo inhouse och mappar därefter.
  • Topplocks‑trim & portning
    Portning för max luftflöde och anpassad mjukvara.
  • Special‑härvor & elsystem
    Vi bygger plug‑and‑play kabelhärvor för alla aftermarket‑ECU:er.
  • Rådgivning hela vägen
    Du kombinerar dina idéer med vår erfarenhet – vi löser det tillsammans.

Checklista inför ditt besök hos oss

  • Bränslesystem: Läckage­fritt, stabilt tryck. Använd nytt 10‑μm papper‑/OEM‑filter efter sista pumpen.
  • Spridare: Låt oss flödestesta & ultraljuds­tvätta vid minsta tvekan. Bosch > 900 cc säljs som matchade kit.
  • Tänddelar: R‑stift & friska tändkablar. Säkerställ tight passform på hattar.
  • Kompression: Max 10 % differens mellan cylindrar.
  • Kylsystem: Motorn måste hålla normal temp på tomgång; inga plast‑T rör.
  • Restriktioner: Tala om max laddtryck, max varv och körprofil.
  • Kallstart: Perfekt finjustering kräver att bilen står hos oss ≥ 1 vecka.
  • Ändringar efter mappning: Ändra inget som påverkar bränsle, luft eller tändning utan att spara backup.

Läckage & sanering: Stora läckage debiteras upp till 3 000 kr för sanering – gå igenom alla slangar.

Så går det till

  1. Diagnos
  2. Backup av original‑fil
  3. Custom mappning (Steg 1‑3)
  4. Flashning & dyno‑validering
  5. Återbesök efter 14 dagar + garanti
  6. Steg 3: hårdvaru­montering & fin­trim

EFI-konverteringar av äldre bilar

Att uppgradera äldre bilar med EFI (elektronisk bränsleinsprutning) är ett populärt sätt att förbättra både prestanda, bränsleeffektivitet och driftsäkerhet. Hos Meksta erbjuder vi professionella EFI-konverteringar som ersätter föråldrade förgasarsystem med moderna insprutningslösningar. Det ger din klassiker nytt liv genom bättre kallstart, jämnare gång och minskade utsläpp – utan att kompromissa med bilens karaktär. Vi anpassar systemet efter varje motor för att säkerställa optimal funktion och körglädje.

Vanliga frågor om motoroptimering
Är det lagligt?

Ja, så länge bilen klarar gällande utsläpps­krav och godkänns vid besiktning. Vi lämnar alltid protokoll.

Kontrollera med ditt försäkringsbolag / återförsäljare om fabriks­garantin påverkas.

Allt beror på hur stor omfattningen är. Ska du bygga om din motor, slipa om kamaxlar så kan det ta längre tid. Om det bara gäller mappning så : Steg 1–2: cirka 2–4 timmar.

Boka motoroptimering eller rådgivning

Har du några funderingar? Ring oss på : 076 324 10 66 eller maila till [email protected]

Vill du bygga en hel motor eller delrenovera? Skicka en offertförfrågan till oss så kommer vi med ett pris.

Meksta