Plana topplock & motorblock

Behöver du plana topplock eller plana block i Stockholm?
Meksta utför planslipning av topplock och motorblock med dokumenterad planhet och rätt ytfinhet.
Planslipning är ett måste för både motorrenovering och prestandabyggen för att försäkra sig om att topplocket tätar mot blocket.

planslipning som är en del av topplocksrenovering

Varför plana topplock?

Ett skevt topplock tätar inte ordentligt och kan orsaka överhettning, läckage i kylsystemet eller en havererad topplockspackning. Genom att låta oss plana topplocket får du en helt plan och stabil anläggningsyta som säkerställer korrekt tätning, rätt kompression och lång livslängd. I vår verkstad i Tyresö, Stockholm bearbetar vi både gjutjärn och aluminiumtoppar med yrkesmässig precision – ett måste efter demontering av topplocket från motorn.

Varför plana block?

Vid motorrenovering, trimning eller totalrenovering är det avgörande att även plana motorblocket. Ett skevt eller ojämnt block kan skapa varierande kompression, mikroläckage och onödigt slitage. Vi toppdeckar och planslipar block med mikrometerprecision och avverkar endast den mängd material som krävs för att behålla hållfasthet, kompressionsförhållande och rätt höjd. Detta gäller allt från personbilsmotorer till större dieselblock.

Så går planslipningen till – steg för steg

  1. 1
    Rengöring & inspektion Topplock eller motorblock rengörs noggrant och inspekteras för sprickor, korrosion, anläggningsskador och tidigare bearbetningar – en viktig del inför korrekt planing eller fräsning.
  2. 2
    Mätning av planhet Vi mäter planheten enligt tillverkarens toleranser och dokumenterar avvikelser innan planslipning eller planfräsning utförs.
  3. 3
    Planslipning Bearbetning sker på modern planslipningsutrustning som ger korrekt ytfinhet (Ra), perfekt tätningsyta och så liten materialavverkning som möjligt. Vid behov använder vi även planfräsning för större gods eller block.
  4. 4
    Slutkontroll & dokumentation En ny mätning görs efter planslipning och vi kan leverera mätprotokoll tillsammans med topplocket eller motorblocket för spårbarhet och kvalitetskontroll.

Maskiner för planslipning

Vi använder professionella maskiner optimerade för motorrenovering i Stockholm – byggda för repeterbar precision, hög ytfinhet och perfekt planhet. Här är två maskiner som används dagligen vid planslipning av topplock, block och grenrör samt vid topplocksplaning och planing av motorblock.

Topplocksplanslipningsmaskin för topplock och grenrör
Topplocksplanslipningsmaskin – utvecklad för planslipning av topplock, aluminiumtoppar, gjutjärnstopp och även planslipning av grenrör.
Maskin för planslipning av block och deckning
Block- och fräsmaskin för planslipning av motorblock, planing motorblock och exakt toppdeckning inför motorbygge eller renovering.

Se fler av våra maskiner i vår maskinpark där vi presenterar hela utrustningen för planslipning, planfräsning och motorbearbetning.

Före & efter – exempel på resultat

Topplock före planslipning
Före planslipning – korrosion, slitna spår och ojämn tätningsyta som ger risk för packningsläckage.
Topplock efter planslipning
Efter planslipning – en helt plan anläggningsyta med rätt Ra-värde, redo för montering och säkra driftförhållanden.

Kvalitet & garanti

Alla arbeten utförs med dokumenterad planhet och i enlighet med tillverkarens specifikationer för topplocksplaning och blockarbete. Meksta är en etablerad motorverkstad för planslipning i Stockholm och lämnar garanti på utfört arbete. Vår verkstad i Tyresö tar emot allt från standardmotorer till racingmotorer, custombyggen och specialrenoveringar.

Hur mycket kan man plana topplock?

Grundregeln är att ta så lite material som möjligt, men tillräckligt för att skapa en helt rak och tätande yta. Vanlig avverkning ligger kring 0,05–0,3 mm beroende på material, skick och motortyp. Vi analyserar alltid hur kompressionen påverkas vid planing och kan rekommendera rätt packningstjocklek.

Vad kostar planslipning av topplock?

Kostnaden för att plana topplock beror på antal cylindrar, material (aluminium eller gjutjärn) och hur mycket avverkning som krävs. Nedan visas vanliga prisnivåer för topplocksplaning i Stockholm. För fler exempel se även vår prislista.

Prisexempel – planslipning av topplock

Priserna gäller normalt skeva men oskadade topplock. Vid sprickor, svetsade toppar eller ovanligt stor skevhet lämnar vi fast pris efter bedömning. Du kan även begära offert via offertformuläret.

TjänstSpecifikationPris
Planslipning av topplock, 1–4 cylindrarStandardtopplock till vanliga bensin- och dieselmotorer. Normal avverkning vid topplocksplaning.från 1 313 kr
Planslipning av topplock, 5–8 cylindrarStörre topplock med längre tätningsyta, typiskt V-motorer eller raka sexor.från 1 995 kr
Planslipning av större topplockFör tyngre dieselmotorer, större aluminiumtoppar och topplock med extra gods.från 1 558 kr
Planslipning av tungt topplockAnpassad för industri- och entreprenadmaskiner där topplocket är kraftigt och högbelastat.från 2 468 kr

Vad kostar planslipning av block?

När vi planslipar motorblock säkerställs en helt rak referensyta mot topplocket, rätt kompression och korrekt montering av packning. Block kräver ofta mer hanteringstid, vilket gör priset något högre än för topplock.

Prisexempel – planslipning av cylinderblock

Priserna gäller plana block i normalt skick. Kraftigare rost, tidigare felbearbetningar eller snedställda cylindrar kan kräva extra arbete.

TjänstSpecifikationPris
Planslipning av block, 1–4 cylindrarStandardblock med normal avverkning inför topplocksplaning.från 1 925 kr
Planslipning av block, 5–8 cylindrarStörre block till radmotorer och V-motorer där längre tätningsyta bearbetas.från 3 045 kr
Planslipning av bensinblock, 0,5–1,5 mmFör block med större skevhet eller tidigare bearbetning som kräver mer materialavverkning.från 2 118 kr
Planslipning av dieselblock, 0,5–1,5 mmFör tunga dieselblock med hög belastning och större värmepåverkan.från 2 310 kr

Vad kostar deckning av motorblock?

Toppdeckning används vid motorbyggen, turbokonvertering och renovering när man vill återställa eller optimera blockets övre plan. Perfekt planhet krävs för korrekt packningsfunktion och stabil kompression.

Prisexempel – toppdeckning av motorblock
TjänstSpecifikationPris
Toppdeckning av motorblock, 1–4 cylindrarMindre block för renovering, OEM-spec eller lättare prestandabygge.från 1 768 kr
Toppdeckning av motorblock, 5–8 cylindrarStörre 5–8 cyl block där godsets storlek kräver extra stabilitet vid bearbetning.från 2 835 kr

Vad kostar planslipning av grenrör?

Ett skevt grenrör orsakar ljud, avgassläpp och risk för bränd packning. En korrekt planslipning av grenrör återställer tätningen mot topplocket och är ofta en betydligt billigare lösning än att byta hela grenröret.

Prisexempel – planslipning av grenrör
TjänstSpecifikationPris
Planslipning av grenrör, 1–4 cylindrarFör mindre grenrör till personbilar, turbobilar och lätta motorer.från 2 835 kr
Planslipning av grenrör, 5–8 cylindrarStörre grenrör med fler flänsar och längre anläggningsyta.från 3 903 kr

Vanliga frågor om planslipning

Hur mycket får man plana topplock?

Det beror på motor, konstruktion och material – vanligtvis 0,05–0,3 mm. Vi mäter alltid innan vi rekommenderar en planing.

Påverkas kompressionen vid planing?

Ja, kompressionen ökar när topplocket planas. Vi hjälper dig med beräkningar och rätt packningstjocklek för optimal funktion.

Kan man plana aluminiumtopplock?

Ja. Vi arbetar dagligen med aluminiumtoppar och gjutjärnsmodeller och säkerställer korrekt ytfinhet och planhet.

Utför ni planslipning i Stockholm?

Ja, i vår verkstad i Tyresö i södra Stockholm tar vi emot topplock, block och grenrör – både via drop-in och frakt.

Plana topplock nära mig

Vår verkstad finns i Tyresö, Stockholm och vi hjälper dagligen kunder som söker plana topplock nära mig, planslipning Stockholm eller planfräsning av motorblock. Oavsett om det gäller tävlingsmotorer, renovering eller akuta packningsproblem får du snabb och korrekt hjälp.

📞 Ring: 076 324 10 66
✉️ Maila: info@meksta.se

Begär offert på planslipning

Relaterade tjänster