En V8-motor ställer helt andra krav än en vanlig radmotor. Den är kompakt, stark och känslig för minsta fel i geometri och balansering. Hos Meksta renoverar vi klassiska amerikanska V8:or, moderna V8-motorer och specialbyggen – med samma noggrannhet som på våra övriga motorrenoveringar.

Med egen maskinpark för cylinderborrning, honing, planslipning och vevaxelrenovering kan vi ta hand om hela motorn – från naket block till komplett, körklar V8.
V8-motorer kräver mer än bara standardmaskiner. Vår maskinpark är uppbyggd för allt från lätt renovering till avancerade blockjobb, och vi arbetar dagligen med borrning, honing och balansering.
Snabb överblick – vi är rätt för dig om du:
En V8 kan gå länge, men när toleranserna är slut finns bara en riktig lösning: motorrenovering. Vanliga tecken är:
När du kommer in med en V8 gör vi först en diagnos – sedan föreslår vi rätt nivå på renovering: allt från cylinderborrning med honing till full bottendels- och topplocksrenovering.
Vi använder professionella maskiner optimerade för V-motorer – samma utrustning som beskrivs i vår maskinpark. Här är två nyckelmaskiner som används vid cylinderborrning, honing och planslipning av V8-block.


Nedan ser du aktuella priser för maskinbearbetning av V8-block och vevparti. Priserna avser normalt inlämnade delar och är exklusive moms. Komplett motorrenovering av V8 offereras alltid efter inspektion av motorn.
Borrning och förberedelse av V8-block inför honing och nya kolvar. Raka lopp, rätt övermått och dokumenterade mått. För mer info om metod, se även cylinderborrning & honing.
| Tjänst | Specifikation | Pris exkl. moms |
|---|---|---|
|
V8 cylinderborrning Borrning V-motor, 8 cyl (V8) |
Std cyl.diam. 101–115 mm Max längd 290 mm | 8 155 kr |
|
V8 cylinderborrning Borrning V-motor, 8 cyl (V8) | Std cyl.diam. 116 mm – Cat m.fl. | 12 110 kr |
|
V8 cylinderborrning Borrning V-motor, 8 cyl (V8) |
Std cyl.diam. 116 mm – Cat m.fl. Utökad bearbetning / särskilda applikationer | 14 158 kr |
Komplett balansering av V8-vevparti med bobweights, anpassat för automat- eller manuell växellåda. Rekommenderas vid effektökning, varvstarka byggen och vid helrenovering av V8.
| Tjänst | Specifikation | Pris exkl. moms |
|---|---|---|
|
V8 vevparti Balansering vevparti V8 – automat | Komplett vevparti med bobweights anpassat för automatlåda. | 11 393 kr |
|
V8 vevparti Balansering vevparti V8 – manuell | Komplett vevparti med bobweights anpassat för manuell växellåda. | 13 860 kr |
Balansering av V8-vevaxel inklusive svängningsdämpare och svänghjul med bobweights. Viktigt steg för att minska vibrationer, lagerslitage och sprickbildning i vevpartiet.
| Tjänst | Specifikation | Pris exkl. moms |
|---|---|---|
|
V8 vevaxel Vevaxelbalansering till V8 | Balansering inkl. svängningsdämpare och svänghjul med bobweights. | 8 663 kr |
Honing av V8-block med stressplatta för att simulera monterat topplock. Ger korrekt cylindertolerans, bättre ringinläggning och stabil kompression under drift.
| Tjänst | Specifikation | Pris exkl. moms |
|---|---|---|
|
V8 honing Honing med stressplatta, 8 cyl | Honing av V8-block med monterad stressplatta över båda topplocksplan. | 4 533 kr |
Obs! Priserna ovan avser maskinbearbetning av inlämnade delar. Slutligt pris för komplett V8-motorrenovering beror på motormodell, skick, önskad effekt och vilka delar som behöver bytas. Kontakta oss för fast offert.
För en normal V8 ligger renoveringstiden ofta på cirka 5–15 arbetsdagar från det att alla delar finns på plats och specifikationen är bestämd. Specialbyggen och ovanliga reservdelar kan ta längre tid, särskilt om delar behöver beställas från utlandet.
Ja, särskilt på entusiastbilar, båtar och motorer där du vill behålla original. Du får dokumenterad bearbetning, garanti på arbetet och vet exakt vad motorn innehåller – till skillnad från en okänd bytesmotor där skick och toleranser ofta är oklara.
Absolut. I samband med renoveringen kan vi justera kompression, kamaxel, topplocksflöde och bottendel, samt kombinera med performance-tjänster som portning, kamslipning, turbo-uppgradering och dyno-mappning. Då får du en motor som både är nyrenoverad och byggd för dina effektmål.
För att vi ska kunna lämna en bra offert på din V8-motorrenovering behöver vi veta:
Ju mer information du ger, desto bättre kan vi anpassa renoveringen efter dina mål.
📞 Telefon: 076 324 10 66
✉️ E-post: info@meksta.se
För att ge dig den bästa upplevelsen använder vi cookies för att lagra information om din enhet. Om du samtycker kan vi behandla data som till exempel hur du surfar på sidan eller unika ID-nummer. Om du inte samtycker, eller tar tillbaka ditt samtycke, kan vissa funktioner och delar av webbplatsen fungera sämre.